Thursday, December 29, 2011

I pray for the best

Adalah haram bagi saudara memutuskan tali persaudaraan @ silaturrahmi sesama manusia berdasarkan sabda Rasulullah saw dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Ayyub r.a :

لَا يَحِلُّ لِمُسْلِمٍ أَنْ يَهْجُرَ أَخَاهُ فَوْقَ ثَلَاثٍ يَلْتَقِيَانِ فَيَصُدُّ هَذَا وَيَصُدُّ هَذَا وَخَيْرُهُمَا الَّذِي يَبْدَأُ بِالسَّلَامِ

Maksudnya :
Tidak halal kepada seseorang Islam menjauhi saudaranya lebih dari 3 hari.Apabila bertemu masing-masing berpaling ke arah lain dan yang paling baik antara keduanya ialah yang memulakan salam.
(HR Bukhari 5678 , Muslim 4643)

Ya Allah, kau beri lah keinsafan, ketakwaan, keimanan, kekuatan, ketenangan (yang mana memerlukan, termasuklah diri ku), permudahkan lah urusan ku dan rapat kan lah hubungan kami dan kurniakan lah kebahagiaan kepada kami. Aku tidak mengatakan tidak dan tidak pula aku mengatakan ia, selemah-lemah iman adalah dgn hati. Aku doakan yang terbaik untuk diri ku dan semua. Manusia selemah-lemah umat, aku serahkan lah pada yang maha adil, maha mengetahui, maha bijaksana, maha permurah lagi maha mengetahui. Amin.

No comments: