Thursday, June 7, 2012

Change?

I know it takes time to change. From bad to good. Everybody wants to be good, but it's not easy. Aku pun nak berubah. Tapi bukan senang, cakap memang lah senang. What I'm trying to change is myself. Sebagai khalifah di muka bumi ni kita kena lah ikut suruhan dan tinggal larangannya. Cuma ya lah. Kadang-kadnag kita lupa, kadang-kadang kita lalai, kadang-kadang kita terhasut atau digoda oleh syaitan dan terpengaruh dengan orang sekeliling.

Apa yang aku nak ialah selalu dekat dengannya. Solat tak tinggal. Selalu baca quran, baju tu kalau boleh jangan ketat or menjolok mata. Aku rasa pakaian aku tu kira dah standard lah kot. Mungkin kadang kadang ada lah menjolok mata. Tapi tidak lahseksi tak lah skema. Tapi kalau ikut islam, tudung tu kena tutup dada, kalau pakai tudung, rambut dalam tak boleh nampak. Macam-macam lagi.

Satu lagi laman sosial ni, aku sedar dan tahu. Tapi aku buat juga, mungkin iman tak kuat. hmm itu lah. Kadang-kadang aku rasa eh sebenarnya salah aku letak gambar yg vogue vogue hhaha (vogue ke :P paham paham lah, kalau tak paham sudah hee) gambar kat profile picture. Mesti lah kita nak letak yg lawa kan. Untuk perempuanaku rasa tak berapa elok lah. Sama juga dengan blog, lookbook, tumblr. Post gambar aku pakai turban pakai baju meriah2. Pastu orang tgk, aku rasa tu salah dan tak elok lah kan, tapi tu lah iman tu tak kuat. Kira org tgk full body kita lah, apa yg kita pakai semua. Lagi pun dengan usia sekarang dan kehidupan serta orang sekeliling buat aku jadi ishh belum masanya lagi, rasa tak kuat untuk berubah. Ya niat tu lain, still tutup semua aurat tapi still tak ikut yang sepatutnya. Kalau gambar vacation, raya or dengan family and friends tu okay la, cuma entah lah tak tahu nak cakap. Jiwa kacau kot HAHAHA -.-

Tapi tak apa lah, aku cuba dan berdoa supaya dijauhkan dari segala yang tidak baik, di beri budi pekerti yang baik, akhlak yang baik, semua yg baik lah. Beruba sikit skit pun baik juga dari tak ada langsung. As I said, nak beruba ni bukan pap sekelip mata, it takes time. Memang hari ni aku cakap mcm ni tapi esok aku buat lagi. Tapi tu lah sikit-sikit lama-lama jadi bukit. :)

Jadi tu lah yang selama ini aku pendam, mugnkin ada orang cakap, "ala cakap je tu, bukan buat pun", "ala kolot lah kalau macam tu", "kau boleh ke?", "tak payah nak jadi baik sangant lah", "kejap je tu, hari ni cakap lah macam ni. Esok tah macam mana. Tapi tu terpulang lah. Aku tahu dia maha mendengar dan maha segalanya, apa apa pun aku mengadu kepadanya. Wallahhuallam

(Sebenarnya macam merapu sikit kat sini tapi tak apa lah. Kadang-kadang mood kita ni swing sikit hehe, selamat malam! Assalamualaikuam :)

No comments: